fredag 17. oktober 2008

-Mangel på matglede kan føre til overvekt!

This' just in:

abcnyheter.no (http://www.abcnyheter.no/node/76030) kan nå rapportere at overvekt er ikke et resultat av overdreven matglede. Tvert imot mener forskere.

Her har jeg klippet inn artikkelen:
Mat handler ikke bare om å få i seg næring. Vi føler også velvære ved å kunne nyte maten og bli mett. Hjernen ”belønner” oss ved hjelp av det kjemiske nervesignalet dopamin når vi spiser, som gir oss glede av å nyte maten og bli mett.
Nå har forskere ved University of Oregon funnet ut at kvinner som har nedsatt evne til å registrere disse belønningssignalene i hjernen, er mer utsatt for å legge på seg.
- Dette er det første klare beviset for en sammenheng mellom det at overvektige personer kan ha nedsatt matglede, og spiser mer for å kompensere, sier Eric Stice, seniorforsker ved Oregon Research Institute ifølge
forskning.no.
Stice testet hjerneresponsen hos 33 kvinner som fikk servert milkshake. Deretter ble kvinnenes vekt fulgt over ett år. Testpersonene som hadde redusert kjemisk hjernerespons når de drakk milkshaken, hadde større tendens for å gå opp i vekt.
- Det er mulig at atferdsmessige eller farmakologiske inngrep kan korrigere denne belønningssvikten, og hindre og behandle overvekt - noe vi nå er i ferd med å forske på, tilføyer Eric Stice.

-----------------------------------

PS: Jamfør mitt innlegg om min kjærlighet til super-mackan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smarte greier! Jeg er ikke overvektig og elsker mat. Very smart!

Nasim sa...

Jepp! Jeg tror de er inne på noe ;o)
Neeeeiiii, daaaaa...duuuu er ikkeee overvektiiiig...neeei da... ;op hehehe..