onsdag 18. februar 2009

Verdens Tavler


Jeg må rette oppmerksomheten mot dette prosjektet som Nordic School of Photography har startet, både fordi det er et utrolig bra og spennende prosjekt, og fordi min veninne Rebecca er med på prosjektet.
Prosjektet går ut på at elevene ved skolen deles inn i grupper og har nå reist til fire verdensdeler: Kurdistan, Bolivia, Mongolia, Russland og Tanzania.
Jeg kan legge inn hva de selv har skrevet på sin nettide:

Målet vårt er å lage en fotodokumentarisk tankevekker. Vi ønsker å synliggjøre hvordan skolegang verdsettes i land der elever og lærere lever med mindre ressurser, kunnskap og muligheter.

Hvilke utfordringer møter en tiåring fra Tanzania gjennom et skoleliv? Hvordan takler han dem? Hva kan norske elever lære av han? Gjennom en vandreutstilling ønsker vi å gi skolebarn her hjemme muligheten til å se hvordan barn i andre land opplever skolehverdagen.

Vi håper at våre bilder kan bidra til et annerledes perspektiv og fornyet motivasjon i norsk skole. At våre skildringer kan få elever til å glede seg over muligheten til utdanning. At våre historier kan illustrere at fremtiden ligger i evnen til å lære.

Om du ønsker å lese mer om prosjektet og se bildebloggen som de oppdaterer nesten hver dag, så gå inn på: http://verdenstavler.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

I Know! Jeg er Helt forelsket i dette prosjektet, det er så genialt! Venninna mi, Halat, er med til Kurdistan, sammen med hun som du kjenner, og det er så mye jeg ikke visste om Kurdistan, som jeg får med meg nå!!

Jeg håper de gir ut en bok eller et hefte om turen, for dette burde alle få med seg!

Nasim sa...

Det er absolutt et kult prosjekt. Håper det får en del oppmerksomhet etterhvert...
Så gøy at venninna di også er der.
Absolutt. Jeg er også kurder (fra Iran), men vet ikke nok om landet...Det er så gøy at Rebecca er der...
Og synes også at de andre landene de er i er også interessante.

Jeg håper de har en utstilling når de er tilbake :o)