torsdag 27. mai 2010

I Commited Suicide!



Jeg tok "Facebook-selvmord" for ett år siden, og jeg er faktisk glad for det...

Ikke tro at jeg har noe imot sosiale nett-tjenester, for jeg har alltid vært aktiv i ALT som har vært tilgjengelig, men jeg trekker grensen når man begynner å bli definert av Facebook-profilen sin, og når folk foretrekker å sende meldinger framfor å ringe eller møte deg.

Nå er det en opplevelse å møte eller prate med venner på telefon, for da får jeg faktisk reaksjonene deres når de prater om jobb- eller skoledagen, om en gave de fikk her om dagen, eller om en konsert de var på. Man får en dybde som man ikke klarer å plukke opp gjennom å lese statusoppdateringene deres.

Også, den viktigste grunnen til at jeg valgte å slette kontoen min var fordi folk (og jeg selv) ikke klarer å tyde kroppsspråket, tonefallet eller andre viktige tegn som man normalt trenger for å tyde om en person sier noe i sinne, glede, om noen er sarkastiske eller bare prøver å være morsomme. Derfor har det vært flere ganger hvor det har blitt krangler pga. en setning i en melding som er blitt formulert litt feil.
CNN hadde en artikkel om at det er lettere å ødelegge sitt kjærlighetsforhold i sosiale nettverk, og det gjelder jo i stor grad for vennskap også.
Jeg oppfordrer alle som er aktive i sosiale nettverk å bruke nettvett.

Du kan lese om historiene til andre som også har "tatt livet av seg" på facebook, her: http://tinyurl.com/2kgn8p

Ingen kommentarer: